سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کدامیک بهتر است؟ مایا یا تری دی مکس؟

1- دلیل شما برای یادگیری
اولین نکته به این بر میگردد که هدفتان از یادگیری این نرم افزارها چیست؟

اگر برای طراحی داخلی می خواهید: اگر قرار است که صرفا کار طراحی داخلی را در ادامه زندگی کاری خود داشته باشید، قطعا پیشنهاد ما تری دی مکس است. زیرا دارای آبجکت های آماده، پلاگین ها، مپ ها و … آماده و باکیفیت است که در مایا هنوز تولید نشده اند و باعث می شود کار طراحی را سریعتر انجام دهید. دقت کنید که سرعت رندر بعلت استفاده از موتور مشابه در هر دو، کاملا یکسان است.
اگر برای استخدام در مهندس مشاور می خواهید: باید در ابتدا مشخص کنید که مهندس مشاور چه چیزی از شما می خواهد. بعضی از مهندسان مشاور بدنبال شرکت در پروژه ها، مناقصات و کارهای مسابقه ای پیچیده هستند که در این صورت مایا پیشنهاد می شود و برخی صرفا بدنبال انجام پروژه های بازار کاری معمول هستند که در این صورت اکثر مهندسان مشاور بدنبال متخصصان تری دی مکس بدلیل سازگاری بالای آن با دیگر نرم افزارها هستند.
اگر برای کار بازاری می خواهید: کارهای بازاری و ساده معمولا به کمک تری دی مکس به راحتی قابل انجام هستند ضمن اینکه با اتوکد و اسکچاپ که نرم افزارهای متداول بازاری هم هستند سازگاری بهتری دارند.
اگر برای شرکت در مسابقات معماری می خواهید: در بالا هم گفتیم که برای شرکت در مسابقات معماری، بدلیل قابلیت های مایا در ایجاد فرم های پیچیده و نامرسوم و سرعت بالای کار، ما این نرم افزار را پیشنهاد می کنیم.
اگر برای خارج از کشور می خواهید: عمده متخصصان و معمارانی که بعنوان Visualizer وارد بازار کار خصوصا کشورهای عربی می شوند مسلط به تری دی مکس می باشند زیرا کاملا رند کشورهای عربی است. هرچند تسلط به مایا برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند بعنوان یک امتیاز عالی محسوب می شود ولی باز هم تری دی مکس در اولویت اول است.
اگر برای انیمیشن می خواهید: برای یادگیری انیمیشن مایا بسیار قوی تر و سریعتر از تری دی مکس است، در این مورد شک نکنید!
حتما بخوانید: 8 نرم افزار طراحی معماری که هر مهندس معماری باید یاد بگیرد!

2- تفاوت های مایا و تری دی مکس
مایا و تری دی مکس در عین شباهت در عملکرد، تفاوت های زیادی دارند:

میزان سازگاری و قابلیت انتقال بین نرم افزارهای مختلف: در این مورد قطعا تری دی مکس به دلیل سابقه بالا و سازگاری با نسخه های قدیمی وجدید اتوکد، اسکچاپ، فتوشاپ و … حرف اول را میزند. مایا بعضا در وارد کردن بعضی لایه ها از نرم افزارهای دیگر به مشکل بر می خورد.
وجود آبجکت ها، متریال ها و نورهای آماده: تری دی مکس سال هاست که بر بازار پادشاهی می کند و طی این مدت هزاران آبجکت باکیفیت آماده که می توانید خیلی راحت فقط آنها را داخل فایل خود بیندازید، هزاران متریال آماده و نور آماده برای آن تولید شده است که کار شما را بسیار راحت می کند ولی نرم افزارهای جدیدتر مثل مایا هنوز این قابلیت را ندارند.
پلاگین های کاربردی: پلاگین های کاربردی تری دی مکس به بیش از 1000 پلاگین ممکن است برسند که هر یک کاری را برای شما آسان می کنند ولی مایا همه پلاگین های کاربردی را ندارد.
سرعت کار: سرعت کار با نرم افزار مایا به مراتب بالاتر از تری دی مکس است و ضمن اینکه نرم افزار سبک تری است و به سیستم آنچنانی نیاز ندارد. ضمن اینکه سرعت رندر در هر دو یکی است ولی سرعت مدلسازی بدون استفاده از آبجکت در مایا بالاتر است اما زمانی که می خواهید یک صحنه داخلی را شبیه سازی کنید و به کلی صندلی، گلدان و … نیاز دارید، همه شان در تری دی مکس بصورت اماده وجود دارند و در این مورد کار با تری دی مکس سریعتر است.
سرعت یادگیری: سرعت یادگیری مایا بیشتر از تری دی مکس است.
3- نظر ما
نظر ما این هست که شما با توجه به موارد بالا اول درنظر بگیرید که چه هدفی از یادگیری دارید و سپس به سراغ فاکتورهای گفته شده در شماره 2 بروید. بطور کلی پیشنهاد ما نرم افزار تری دی مکس است زیرا جا افتادن مایا در بازار و در بین متخصصان کمی زمانبر خواهد بود. هر گونه سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح نمایید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....